onsdag 4 juli 2018

Veckan fortsätter

 Full fart på sommaren alltså. Svettigt och ansträngande absolut, men med stor utveckling och allt går framåt i full fart. Måndag eftermiddag den här veckan innebar hopptäning för Micke med Kai. Och ja, han är fortfarnde mycket tittig och vääääldigt taggad när vi hoppar. Men jag tycker att det blir bättre, nu blir vi inte osams varje gång vi går på titthinder och vi stoppar lite tittiga saker i hindern vid varje träning. För min och Kais del är det väääldigt bra att vi har vattenmattan och andra saker med vid varje träning.
Känns jättebra att kunna få den här fantastiska möjligheten till hjälp att utveckla honom på ett bra sätt.
Måndag kväll innebar clinic med Carro, som hade med sig en tjej som jobbar hos dem på dressyrhoppet och en häst som kallas för Bosse.
Givande att lyssna och se vad som menas. Denna clinic inför prov på onsdagen.

Tisdag innebär en hel dag med Ridlära & Umet, detta betyder att vi ska träna på att ha lektioner, vilket jag skrev om sist. På morgonen skulle vi jobba med rakriktning vilket gjorde att jag valde att ta med Kai. Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka om att ha med honom på lektionerna, samtidigt som jag märker att det blir jobbigt för honom så undrar jag om det inte är lite nyttigt också, men jag tror nog det är bättre att ha en annan häst till dessa lektioner eftersom han blir osäker och lite stressad av att vara med såhär, på dressyrlektionerna går det ändå att reda ut det ganska bra. Vi jobbade en del med rakriktning och en del med tempo, men även skänkelvikningar i skritt, och mot slutet av lektionen släppte han ju faktiskt till riktigt fin och var väldigt trevlig.
Sedan har vi salslektioner, vilket innebär att man har ett teoretiskt föredrag om ett ämne vår lärare valt ut åt oss.
Eftermiddagen skulle vi jobba med sidvärtsrörelser. Här skulle de flesta av oss dessutom testa nya hästar och jag fick ta mig an en herre som heter Lord Henn. En mycket trevlig herre men med mycket personlighet, var jag jobbig mot honom så talade han om det genom att sätta mig ur balans genom att slå bakut eller liknande. Men när jag rider bra så går hästen bra.

Idag då är det onsdag. vilket innebär att vi haft Umet igen, hoppning idag, Malta idag. Malta är ett sto som skolan lånat in, hon är trevlig men inte rolig, ganska seg men en snäll häst, idag blev den snälla sega damen faktiskt ganska pigg, det verkar som det var roligt att hoppa i alla fall.
Vi hoppade lite serier och studs, Nyttiga övningar för mig om ryttare så jag kan kan få träna mig för att kunna ge min egen häst bättre förutsättningar.
På eftermiddagen skulle vi bara skriva prov, och tja, jag vet ju att det är sommarens första omprov i alla fall. Men men det är bara att plugga mer på allt jag kände att jag inte kunde i alla fall.

Efter skolan hade jag 2 hästar att rida. Skorpan (Royal Belizza) som fick hänga med ett par andra i klassen ut på en tur i skogen. Pigg och fräsch idag.
När jag var klar med hennne var det dags att rida Kai, som fick gå på banan idag, träna på skänkelvikningarna och halter från galopp, och ja det är svårt. Riktigt svårt. Förvänd galopp är enklare faktiskt, även om Kai hellre slår över till rätt galopp.. Men men det är bara att jobba vidare (och lära sig LA:3 programmet) Så ska vi rida program på Fredag nästa vecka!
Imorgon väntar dressyrträning!

Inga kommentarer: