måndag 2 juli 2018

 Vad har hänt sedan sist då?
Ja sist jag skrev satt jag på skolan, vecka 22.. Nu är det vecka 27, en del av vecka 23 tillbringade jag i skåne. Där jag gjorde 60 timmare LIA (motsvarande 2 veckor) innan jag vände hem till värmland igen.
I skåne hände massor, jag valde att vara hos en av dedär "ökända" hästhandlarna, Madeleine El Hanafi. Jag kan tycka att hon får mycket skit som hon absolut inte förtjänat. I stallet var det faktiskt bra, virkona grejer och ha koll så att hästarna har det bra. Inget ställe där hästarna åker in och ut hela tiden så som det framställs på nätet. Hos Madde fick jag rida en del, jag fick även följa med och se hur det ser ut när man kollar på hästar i danmark. Sedan kommer hästarna hem med lastbil från danmark, man behöver alltså inte hämta dem själva. Hästarna skos, fodras, rids och det är koll på det mesta hela tiden.
OCH alla hästarna får gå i hage under dagen. Jag körde Maddes Bkortare mycket under den veckan både med och utan häst. Jag fick hänga med på tävling och med och lämna häst hos en annan handlare. Jag fick se hur de sköter provridning osv, Samt vara med när de filmar och fotar hästarna för att kunna lägga ut dem.  och jag har lärt mig massor på bara de dagarna jag var hos Madde. Jag kan bara tacka för att jag fick komma och se den verklighet som en hästhandlare lever i.
En värld med mycket smutskastning och en svår verklighet för många säkert. Men jag skulle faktiskt när jag letar häst kunna åka till Madde eller en annan handlare för att kolla på en häst jag är intresserad av.
Jag förstår nu mer att du inte kan vara helt säker på att hästen inte har någon skadehistorik om du nu inte haft den hela livet, man vet ju inte allt om alla hästar då alla säljare inte är ärliga. Men jag upplevede att här berättar man det man vet och det man inte vet om kan man ju inte säga något om ellerhur?
Samtidigt så får man ju jobba med det man har, eller rätta mig om jag har fel, jag skulle bli mer fundersam om dessa "billiga" hästar som står hos handlarna är kvar länge faktiskt. Förvilken handlare kan leva på att ha alla hästar länge? De rider dem för att de ska kunna sälja dem. De lever på att kunna sälja hästarna. En handlare som har alla hästarna kvar länge är misstänksamt? Då måste det nästan vara något fel?
Även om man kanske vill behålla vissa hästar som tävlingshästar under en period i alla fall. Att en sådan häst är kvar är ju inte så konstigt. Men en "vanlig" häst är ju det som ska betala för att man ska kunna ha vissa individer kvar och för att man ska kunna ta hem nya.

~~

Nog om det. Jag har varit hemma innan jag åkte tillbaka ner till skolan. Vilket inneburit att jag ridit Kai en del och kört Misty. Jag har dessutom hunnit med att starta Kai 2 dressyrtävlingar. Bedömningssport, ja absolut. Jag hoppas verkligen att denna sommar ska kunna ge oss väldigt mycket och att vi ska kunna starta lite mer i höst (med bättre resultat). Samtidigt ska jag kanske inte klaga då Kai var väldigt spänd i alla fall på Björkliden under midsommar. Men han skötte sig fint grabben. Han gjorde ju inga dumheter men var spänd så jag vågade inte riktigt satsa så mycket som det går. Dessutom har jag valt att starta honom på kort bana, vilket egentligen inte passar honom.

Efter Midsommardressyren på Björkliden så åkte vi ner till skolan. Kai stod snällt hela vägen ner även iår. och när vi kom ner fick han komma in i en box i stallet för natten.
Jag rörde på Matisse, en av skolans valacker efter Garnesco-Pentagon, född 1999. Inte mycket att säga om det.
Sedan drog skolan igång på måndagen, Teoretiska kurser som vanligt, sedan har vi ju ridning i skolan, måndag innebar hoppträning, i år har jag ju med mig Kai på heltid vilket innebär att han ska gå både hoppningen och dressyren. Så i måndags hoppade vi för Micke från dressyrhoppet och Kai gjorde verkligen sitt bästa, han stannade dock på vattenmattan, men det släppte efter ett par försök, gäller att jobba på det där faktiskt. Det kommer bli bra bara han förstår vad han ska göra.
Tisdag hade jag Umet-lektion, vilket kändes ganska kasst faktiskt, tycket inte att jag är så duktig på att hålla lektion för vuxa elever, känns mycket bättre när det är barn. Jaja det är bara att jobba på. När vi har UMET tränar vi på att hålla ridlektioner för varandra, vi har alltså våra klasskompisar som elever och får ge varandra feedback på vad det är vi har gjort och vad vi behöver förbättra.
Vi rider också dressyr på skolan för Carro från dressyrhoppet, vilket Kai tyckte var riktigt riktigt jobbigt men han blev väldigt fin tillsluta, vilket kommer att ge honom mycket inför hösten hoppas jag i alla fall.
Vi var iväg på studiebesök hos vår gamla lärare Anna också, då hon bytt jobb och nu mer jobbar med vattenträning för häst. (på en jättehäftig anläggning) Vilket var väldigt häftigt att få se.


Inga kommentarer: