måndag 30 juli 2018

Måndag 2 veckor senare..

Uppdateringen är det sådär med.
Jo jag vet, man jag honner inte med så som jag önskat, plus att det varit så varmt att man knappt orkar med sig själv.
Sen häst och hund på det.

Vi har fått hem all vinterns hö, vi har flyttat hagen, röjt ner massa sly och dragit nytt staket.
Kai har fungerat riktigt bra på skolan och det känns som det går framåt, vi har kommit på att han när han blir stretig har kastat tungan över bettet, Blev mycket enklare att rida när vi höjde upp bettet ett hål och han inte får tungan över. Ger ne myket bättre känsla när man har lite kontroll.

Vi har jobbat på med Hippologi, pratat om senor, ligament, träningslära, avvikelser och kompensatoriska muskulaturer, jag har dessutom kollat det en del på Kai, en sak ni inte visste är att han har mer muskler på vänster framben, till följd av att det benet är ganska så snett. Men för att kompensera snedheten i skelettet så har han musklat sig mer på det benet.
Han har också något trånga ringband bak vilket gör att han är gallig där. Kai skadade sig i våras och drog då ut kotsenskidan på höger bak, som tur var, eftersom jag tänkte ta bort honom om det var en senskada.

Apropå den skadan har han haft en liten förhårdnad i huden över ärret där, som en skorpa, som jag inte velat pilla bort eftersom jag vet att han är lite känslig. Men nu trillade den av i torsdags, så Kai blev halt. Jag är ju inte förvånad direkt men det var ju tråkigt att det hände i samband med dressyrträningen.
Longerade honom igår och då var han i alla fall fräsch. Fast han ska inte gå hoppningen idag utan det får lilla Milou fixa.


Honom har jag haft lite på UMET och hoppade honom i fredags, vilket var planerat, jag skulle ha hoppat 2 hästar egentligen men det blev "bara" Milou i slutändan.
En förvuxen ponny typ. Brun och svårt att jobba i form men jättebussig att hoppa.

Men absolut jättesöt.


Vi har ju UMET under veckorna också, men jag har varit lite sjuk och så men förra veckan hade jag mina 2 sisat lektioner. En dressyr, där ämnet var sluta, skitsvårt verkligen. Är fortfarande inte bekväm med att ha vuxna elever och tycker att det är svårt att arbeta med elever på sin egen nivå. Men fast jag kände att jag lika gärna kunde skita i det och gå hem lyckades jag genomföra en bra lektion och såg uppenbarligen mer bekväm ut än vad jag var.
Lektion nummer två var samma dag och handlade om att eleverna skulle hoppa bana för första gången, jag tycker att uppvärmingen för hoppning är viktigt vilket gjorde att jag inte hann med att hoppa mer än 2 hinder i följd med eleverna. Det gjorde inget för jag sa att det viktigaste att lägga fokus på var att man skulle få ett flyt och att man ska ha noggranna vägar, vilket man kan träna på 2 hinder även om jag hade en tanke om att det skulle vara 5 hinder.
Fantastiskt vilken skillnad det är när man känner sig bekväm med det man gör.

Efter detta har jag haft värmeslag och inte varit så pigg under veckan.
Men nu är det ny vecka och nya tag!

Inga kommentarer: