onsdag 30 maj 2018

Mitt i första veckan av år 2..

Nu drar sommaren igång igen. År 2 av ridlärarutbildningen.
Efter förra sommaren har vi ju haft 2 veckor på skolan, vi har också haft en himla massa veckors LIA, lärande i arbete, under min LIA tid har jag sett 2 olika ridskolor och varit på Björklidens Dressyrstall hemma i Värmland. Alla ställen har ju sina för och nackdelar, med olika personalstyrka, hästar, osv.
På det hela taget har både de bra och de dåliga sidorna gett utrymme för en stor personlig utveckling, att se både stallpersonal, ridlärare och beridare i sina arbeten har gett en hel del. Att själv vara med och undervisa och att själv få rida en del av hästarna har också gett utrymme för reflektioner och utveckling.

Jag har träffat hästar i olika åldrar, olika utbildning osv. På Björkliden har jag ju verkligen fått se hästar i alla åldrar, från ett nyfött föl till en gammal gubbe på 37(!) år, jag kan ju inte annat än tycka att det är ganska häftigt.
På ridskolan är det ju lite jämnare fördelning i ålder. Även om de hästarna också kan vara ganska olika.

Hästskötarexamen har vi hunnit med att bocka av också, första gången kuggade jag ju på häst vid hand, vilket jag inte haft möjlighet att träna jättemycket på. Men väl på Stjärnholms Ryttarföreining så får  jag veta att jag ska ha en liten ponnykille som hette Börje, utan stamtavla och tecken, Superbra, inte så mycket att virra ihop där (vad jag vet, han kan ju ha något krångligt namn och stam). Så efter det var mitt omprov klart i alla fall. Efter det har jag varit på Björkliden, jag har fått rida olika fina hästar och en unghäst. Fram tills det var dags att åka tillbaka till skolan har jag haft det superbra där.

Nu väntar hela resten av sommaren med skolarbete, massa ridning, fina hästar och annat kul som vi hittar på i skolan. 



Inga kommentarer: